Team > apl. Prof. PD Dr. Alexandra Rese
Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Lehrstuhl für Marketing & Innovation
Wissenschaftlicher Lebenslauf
seit 08/2018: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Entrepreneurship & Innovation der Universität Bayreuth (unbefristet)
02/2024: Bestellung zur außerplanmäßigen Professorin für Innovationsmarketing an der Universität Bayreuth
11/2023: Habilitation an der Rechts- und Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Bayreuth durch Umhabilitierung von der BTU Cottbus-Senftenberg
08/2017: Ernennung zur Privatdozentin an der Fakultät für Wirtschaft, Recht und Gesellschaft, BTU Cottbus-Senftenberg
08/2016: Habilitation an der Fakultät für Wirtschaft, Recht und Gesellschaft, BTU Cottbus-Senftenberg (Lehrprobe am 14.01.2016, Habilitationskolloquium am 25.04.2016; Gutachter: Prof. Dr. Magdalena Mißler-Behr, Prof. Dr. Hans Georg Gemünden, Prof. Dr. Martin Möhrle)
seit 04/2016: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Marketing & Innovation der Universität Bayreuth (seit 08/2018 unbefristet)
12/2003: Promotion zum Dr. phil. an der Fakultät für Geistes- und Sozialwissenschaften der Universität Karlsruhe (TH) (Gutachter: Prof. Dr. Bernhard Schäfers, Institut für Soziologie, Universität Karlsruhe (TH); PD Dr. Ulrich Schmoch, FhG-ISI, Karlsruhe; Wertung: magna cum laude)
12/2002-03/2016: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Marketing und Innovationsmanagement der BTU Cottbus (seit 01/2011 unbefristet)
1999-2003: Lehrbeauftragte der Universität Karlsruhe (TH) (Vorlesung ”Mediävistik“, 2 SWS, im WS und im SS)
1998-2002: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Fraunhofer Institut für Systemtechnik und Innovationsforschung, Karlsruhe
1993–1998: Studium der Geschichte, Mediävistik und der Soziologie an der Universität Karlsruhe (TH) (Abschluss als M.A. mit der Note 1,0), Buchpublikation, Mitarbeit Forschungszentrum Karlsruhe und SciCon Wissenschaftliche Unternehmensberatung
1991–1992: Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Entscheidungstheorie und Unternehmensforschung der Universität Karlsruhe (TH) – Bereich Marketing
1985–1991: Studium des Wirtschaftsingenieurwesens (Studienrichtung Unternehmensplanung) an der Universität Karlsruhe (TH) (Abschluss als Dipl.-Wi.Ing. mit der Note 1,7)
Auszeichnungen
- Best paper award QMOD 2007
- Magistra Artium mit Auszeichnung zum Juli 1998 an der Universität Karlsruhe (TH)
Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Lehrstuhl für Marketing & Innovation
Forschungsschwerpunkte
Innovationsmanagement
Innovative Kooperationen und Netzwerke; informelle Rollen in Netzwerken; Produktentwicklung: Erfolgsfaktoren, Konflikte, Team, Start-up Intergration; Akzeptanz von neuen Technologien im Einzelhandel, z.B. Augmenten Reality
Entrepreneurship
Gründungsintention von Studierenden; Gründungskompetenzen; Wirkung von Lehrveranstaltungen auf Gründungsintention oder Gründungskompetenzen; Einstellung von Gründern, z.B. zum organisatorischen Aufbau ihres Unternehmens; Gründerteam (z.B. Aufbau von Kompetenzen); Gründungsinfrastruktur (z.B. One-Stop-Shops)
Methodik
vor allem quantitativ: Kovarianzstrukturanalyse, Rasch Analyse, text mining, aber auch Fallstudien
Forschungsprojekte
- BMBF-Projekt BioTexFuture – Herstellung biobasierter Textilien auf Basis nachhaltiger Rohstoffkreisläufe mit der RWTH Aachen, der Adidas AG, der LMU München, der FAU Nürnberg und der Universität Potsdam
- BMBF-Projekt Hierda - Humanisierung digitaler Arbeit durch Cowork Spaces mit dem Lehrstuhl für Strategisches Management und Organisation
- Industrie-Projekt Innovationsmanagement in der Beschaffung mit der Audi AG
- ESF-Projekt Hochschulübergreifende Kooperation zur Förderung von Nachwuchsforscherinnen und -forschern im Themengebiet Technologie- und Innovationsmanagement
- BMWi-EXIST-Gründungskultur-Projekt „Gründen im Reallabor“
- Branchentransferstellen- und ZAB-Projekt "Innovationspotenzialanalyse Brandenburgische Geoinformations-, IKT- und Medienwirtschaft"
- IHK Cottbus-Projekt "Innovationspotenziale in der Region Lausitz-Spreewald"
- BMWi-EXIST III-Projekt „EXIST-GTW (Gründungs- und Teamkompetenzwerkstatt für fachheterogene Studien- und Gründungsteams)“
- BMBF-Projekt "InnoCo (Innovation Communities: Aufbau und Entwicklung von Promotorennetzwerken als Erfolgsfaktor radikaler Innovationen)“
- SysCoachPE: Systemisches Coaching in der Produktentwicklung
- DFG-Projekt "KoKoPE: Entwicklung eines Kommunikationskonzeptes für die Produktentwicklung"
- NPO-Projekt "Erhebung der Außensicht auf die Region Lausitz-Spreewald"
- MW- und EU-Projekt "One-Stop-Shops für Existenzgründer/innen in Brandenburg"
- Industrie-Projekt "Marktforschung im Gasturbinenmarkt"
- NPO-Projekt "Analyse der Bedarfsstruktur von Kunden in den EU-Beitrittsländern im Bau- und Ausbausektor"
- Industrie-Projekt "Marktorientierte Konzept- und Preisgestaltung für innovative Produkte und Dienstleistungen"
Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Lehrstuhl für Marketing & Innovation
Publikationen
Buch / Monografie
The Entrepreneurship - Innovation - Marketing Interface : 3rd Symposium, Cottbus
Hrsg.: Baier, Daniel; Gaul, Wolfgang; Rese, Alexandra; Würth, Reinhold
Künzelsau : Swiridoff, 2011. - 397 S.
Entrepreneurship Education
Hrsg.: Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Mißler-Behr, Magdalena; Kaiser, Matthias J.
Lohmar : Eul, 2010 . - (Beiträge zu Gründung, Unternehmertum und Mittelstandsentwicklung; 2)
Referierte Beiträge in Zeitschriften (begutachtet)
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Rental clothing box subscription : The importance of sustainable fashion labels
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 83 (2025)
doi:10.1016/j.jretconser.2024.104153 ...
Rese, Alexandra; Wolfschmidt, Daniela
In the Aftermath of the Pandemic: A Jobs-to-be-done Perspective on Stationary Retailing
In: Marketing : ZFP Bd. 46 (2024) Heft 4. - S. 19-38
Rese, Alexandra; Tränkner, Pauline
Perceived conversational ability of task-based chatbots – Which conversational elements in ...
In: International Journal of Information Management Bd. 74 (2024)
doi:10.1016/j.ijinfomgt.2023.102699 ...
Dehghani, Milad Armani; Karavidas, Dionysios; Rese, Alexandra; Acikgoz, Fulya
Bridging the adoption gap for cryptocurrencies: understanding the affordances that impact ...
In: Information Technology & People (2023) . - S. 1-34
doi:10.1108/ITP-10-2022-0821 ...
Rese, Alexandra; Pan, Yongting
Effects of Live Streaming Commerce on Returns and Measures for Return Avoidance from a Cus ...
In: Marketing : ZFP Bd. 45 (2023) Heft 4. - S. 14-31
doi:10.15358/0344-1369-2023-4-14 ...
Dehghani, Milad; Kennedy, Ryan William; Mashatan, Atefeh; Rese, Alexandra; Karavidas, Dionysios
High interest, low adoption : A mixed-method investigation into the factors influencing or ...
In: Journal of Business Research Bd. 149 (2022) . - S. 393-411
doi:10.1016/j.jbusres.2022.05.015 ...
Rese, Alexandra; Görmar, Lars; Herbig, Alena
Social networks in coworking spaces and individual coworker’s creativity
In: Review of Managerial Science Bd. 16 (2022) . - S. 391-428
doi:10.1007/s11846-021-00445-0 ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Rausch, Theresa Maria
Success factors in sustainable textile product innovation : An empirical investigation
In: Journal of Cleaner Production Bd. 331 (2022)
doi:10.1016/j.jclepro.2021.129829 ...
Simon, Franz; Rese, Alexandra; Homfeldt, Felix; Schiele, Holger; Harms, Rainer; Delke, Vincent
Identifying Start-Up Partners : Which Search Practices and Combination Strategies are Effe ...
In: International Journal of Innovation Management Bd. 25 (2021) Heft 7
doi:10.1142/S1363919621500808 ...
Rese, Alexandra; Ganster, Lena; Baier, Daniel
Chatbots in retailers’ customer communication : How to measure their acceptance?
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 56 (2020)
doi:10.1016/j.jretconser.2020.102176 ...
Rese, Alexandra; Kopplin, Cristopher Siegfried; Nielebock, Caren
Factors influencing members' knowledge sharing and creative performance in coworking space ...
In: Journal of Knowledge Management Bd. 24 (2020) Heft 9. - S. 2327-2354
doi:10.1108/JKM-04-2020-0243 ...
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
How to increase multichannel shopping satisfaction? An adapted Kano based stage-gate appro ...
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 56 (2020)
doi:10.1016/j.jretconser.2020.102172 ...
Schreiner, Timo; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Success Factors for Recommender Systems from a Customers' Perspective
In: Archives of Data Science Series A Bd. 6 (2020) Heft 2
Schreiner, Timo; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Multichannel personalization : Identifying consumer preferences for product
recommendation ...
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 48 (2019) . - S. 87-99
doi:10.1016/j.jretconser.2019.02.010 ...
Rese, Alexandra; Schlee, Tobias; Baier, Daniel
The need for services and technologies in physical fast fashion stores : Generation Y’s op ...
In: Journal of Marketing Management Bd. 35 (2019) Heft 15/16. - S. 1437-1459
doi:10.1080/0267257X.2019.1665087 ...
Homfeldt, Felix; Rese, Alexandra; Simon, Franz
Suppliers versus Start-ups : Where do better innovation ideas come from?
In: Research Policy Bd. 48 (2019) Heft 7. - S. 1738-1757
doi:10.1016/j.respol.2019.04.002 ...
Jetter, Jérôme; Eimecke, Jörgen; Rese, Alexandra
Augmented reality tools for industrial applications : What are potential key performance i ...
In: Computers in Human Behavior Bd. 87 (2018) . - S. 18-33
Pantano, Eleonora; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Enhancing the online decision-making process by using augmented reality : a two country co ...
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 38 (2017) . - S. 81-95
doi:10.1016/j.jretconser.2017.05.011 ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Geyer-Schulz, Andreas; Schreiber, Stefanie
How augmented reality apps are accepted by consumers : a comparative analysis using scales ...
In: Technological Forecasting and Social Change Bd. 124 (2017) . - S. 306-319
doi:10.1016/j.techfore.2016.10.010 ...
Homfeldt, Felix; Rese, Alexandra; Brenner, Hanno; Baier, Daniel; Schäfer, Til Fabio
Identification and Generation of Innovative Ideas in the Procurement of the Automotive Ind ...
In: International Journal of Innovation Management Bd. 21 (2017) Heft 7
doi:10.1142/S1363919617500530 ...
Rese, Alexandra; Kutschke, Anke; Baier, Daniel
Analyzing the Relative Influence of Supply Side, Demand Side and Regulatory Factors on the ...
In: International Journal of Innovation Management Bd. 20 (2016) Heft 2
doi:10.1142/S1363919616500298 ...
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
The Effects of Locational Factors on the Performance of Innovation Networks in the German ...
In: Sustainability Bd. 8 (2016) Heft 12
doi:10.3390/su8121281 ...
Rese, Alexandra; Sänn, Alexander; Homfeldt, Felix
Customer Integration and Voice-of-Customer Methods in the German Automotive Industry
In: International Journal of Automotive Technology and Management Bd. 15 (2015) Heft 1. - S. 1-19
doi:10.1504/IJATM.2015.067089 ...
Rese, Alexandra; Schreiber, Stefanie; Baier, Daniel
Technology Acceptance Modeling of Augmented Reality at the Point of Sale: Can Surveys be R ...
In: Journal of Retailing and Consumer Services Bd. 21 (2014) Heft 5. - S. 869-876
doi:10.1016/j.jretconser.2014.02.011 ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Gemünden, Hans-Georg
"Too many Cooks Spoil the Broth" : Key Persons and Their Roles in Inter-Organizational Inn ...
In: Creativity and Innovation Management Bd. 22 (2013) Heft 4. - S. 390-407
doi:10.1111/caim.12034 ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Success Factors for Innovation Management in Networks of Small and Medium Enterprises
In: R & D Management Bd. 41 (2011) Heft 2. - S. 138-155
doi:10.1111/j.1467-9310.2010.00620.x ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Deciding on new products using a computer-assisted real options approach
In: International Journal of Technology Intelligence and Planning Bd. 3 (2007) Heft 3. - S. 292-303
Beiträge in Zeitschriften (nicht begutachtet)
Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Alles wie gehabt? Unternehmenskultur und -Organisation in jungen Multimediaunternehmen
In: ASU/BJU News : Ausgabe Baden-Württemberg Bd. 16 (2000) Heft 10. - S. 40-41
Zoche, Peter; Rese, Alexandra; Georgieff, Peter
Im Urteil der Betriebe : IT-Standort TechnologieRegion Karlsruhe
In: IHK-Wirtschaft (2000) Heft 10. - S. 44-46
http://publica.fraunhofer.de/eprints/urn_nbn_de_00 ...
Beiträge in Sammelbänden (begutachtet)
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Community Management in Coworking Spaces
In: Bouncken, Ricarda B. (Hrsg.): Awakening the Management of Coworking Spaces - Bingley: Emerald Publishing Limited, 2023. - S. 111-126
doi:10.1108/978-1-80455-029-820231009 ...
Baier, Daniel; Homfeldt, Felix; Rese, Alexandra
Comment l’industrie automobile allemande protège son avance technologique? : L’exemple d’A ...
In: Blancheton, Bertrand (Hrsg.): Vers le haut de gamme made in France : Colloque des 21 et 22 Novembre 2019, Paris - Paris: Institut de la gestion publique et du développement économique, 2021. - S. 223-241
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Increasing Conversion Rates Through Eye Tracking, TAM, A/B Tests : A Case Study
In: Imaizumi, Tadashi ; Nakayama, Atsuho ; Yokoyama, Satoru (Hrsg.): Advanced Studies in Behaviormetrics and Data Science - Singapore: Springer, 2020. - S. 341-353 . - (Behaviormetrics : Quantitative Approaches to Human Behavior; 5)
doi:10.1007/978-981-15-2700-5_21 ...
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Röglinger, Maximilian
Conversational User Interfaces for Online Shops? : A Categorization of Use Cases
Proceedings of the 39th International Conference on Information Systems (ICIS) - San Francisco, USA, 2018
https://www.fim-rc.de/Paperbibliothek/Veroeffentli ...
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Nonenmacher, Nikita; Treybig, Steve; Bressem, Benjamin
Digital Technologies for Ordering and Delivering Fashion : How Baur Integrates the Custome ...
In: Urbach, Nils ; Röglinger, Maximilian (Hrsg.): Digitalization Cases : How Organizations Rethink Their Business for the Digital Age - Heidelberg: Springer, 2018. - S. 59-77
doi:10.1007/978-3-319-95273-4_4 ...
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Schreiber, Stefanie
Analyzing Online Reviews to Measure Technology Acceptance at the Point of Scale : The Case ...
In: Pantano, Eleonora (Hrsg.): Successful Technological Integration for Competitive Advantage in Retail Settings - Hershey PA: IGI Global, 2015. - S. 168-189
doi:10.4018/978-1-4666-8297-9.ch008 ...
Baier, Daniel; Kutschke, Anke; Rese, Alexandra
Kristallisationspunkte in Clustern : Universitäten als Ausgangspunkte von Netzwerken im Be ...
Pechlaner, Harald ; Doepfer, Benedict C. (Hrsg.): Wertschöpfungskompetenz und Unternehmertum : Rahmenbedingungen für Entrepreneurship und Innovation in Regionen - Wiesbaden: Springer Gabler, 2014. - S. 145-163
doi:10.1007/978-3-658-00923-6_7 ...
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Local Factors and Their Impact on Collaborative Performance in the German Energy Sector
Proceedings of the R&D Management Conference 2013 : Skills for future innovation – Implications for R&D management - Manchester, 2013
Rese, Alexandra; Kutschke, Anke; Baier, Daniel
Analyzing the Relative Influence of Available Supply Factors on the Successful Development ...
Proceedings of the 20th International Product Development Management Conference - Paris: EIASM, 2013
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Kommunikation und Austausch zwischen Akteuren in unternehmensübergreifenden Innovationspro ...
Meyer, Jörn-Axel (Hrsg.): Kommunikation kleiner und mittlerer Unternehmen - Lohmar: Eul, 2013. - S. 185-200 . - (Jahrbuch der KMU-Forschung und -Praxis ... in der Edition "Kleine und mittlere Unternehmen"; 2013)
Sänn, Alexander; Baier, Daniel; Rese, Alexandra
The Presumer Effect : Implementing the Customer's Voice to Radical New Product Developemen ...
Proceedings of the 20th International Product Development Management Conference - Paris: EIASM, 2013
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
How different must members of innovation networks be in order to be innovative?
16th Annual Interdisciplinary Entrepreneurship Conference (G-Forum 2012) - Potsdam, 2012
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Networks of Promotors as Success Factor for Radical Innovations : Theoretical Consideratio ...
Fichter, Klaus ; Beucker, Severin (Eds.): Innovation Communities : Teamworking of Key Persons - A Success Factor for Radical Innovations - Berlin ; Heidelberg: Springer, 2012. - S. 17-56
doi:10.1007/978-3-642-22128-6_2 ...
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
What Methods and Instruments Do Innovation Networks Use? : Findings From a Survey
Fichter, Klaus ; Beucker, Severin (Eds.): Innovation Communities : Teamworking of Key Persons - A Success Factor for Radical Innovations - Berlin ; Heidelberg: Springer, 2012. - S. 270-276
http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-642- ...
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Kristallisationspunkte in Clustern : Universitäten als Ausgangspunkt von Netzwerken im Ber ...
15. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zur Gründungsforschung (G-Forum 2011) - Zürich, 2011
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Developing and Implementing a Start-Up and Team Skills Laboratory for Functionally Heterog ...
Kortzfleisch, Harald F. O. von (ed.): Scientific Entrepreneurship : Reflections on Success of 10 Years EXIST - Lohmar: Eul, 2011. - S. 159-175
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Modelling Antecedents and Consequences of Cooperative Learning in Business Planning Course ...
Müller, Klaus-Dieter ; Diensberg, Christoph (Hrsg.): Methoden und Qualität in Gründungslehre, Gründungscoaching und Gründungsberatung : Interventionen und Innovationen - Lohmar: Eul, 2011. - S. 215-224 . - (Beiträge zu Gründung, Unternehmertum und Mittelstandsentwicklung; 4)
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Evaluation of Business Planning Courses with Respect to Students’ Competencies, Entreprene ...
Rese, Alexandra ; Baier, Daniel ; Mißler-Behr, Magdalena ; Kaiser, Matthias J. (Hrsg.): Entrepreneurship Education - Lohmar: Eul, 2010. - S. 111-138 . - (Beiträge zu Gründung, Unternehmertum und Mittelstandsentwicklung; 2)
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Kutschke, Anke
Märkte der Zukunft : Akzeptanz und Präferenzen älterer Menschen hinsichtlich des Einsatzes ...
Weber, Lars ; Lubk, Claudia ; Mayer, Annette (Hrsg.): Gesellschaft im Wandel : aktuelle ökonomische Herausforderungen - Wiesbaden: Gabler, 2008. - S. 409-432
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
One-Stop Shops for Founders of a New Business : Typology and Recommendations for Their Est ...
Würth, Reinhold ; Gaul, Wolfgang (Hrsg.): The Entrepreneurship - Innovation - Marketing Interface : 2nd symposium, Karlsruhe - Künzelsau: Swiridoff, 2007. - S. 319-339
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Konflikte in der Produktentwicklung : Häufigkeit, Auswirkungen, Handlungsempfehlungen - ei ...
Projektmanagement zur erfolgreichen Strategieumsetzung : Tagungsband - Nürnberg: GPM, 2006. - S. 625-641
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Woll, Ralf
Stages, Gates, and Conflicts in New Product Development : a Classification Approach
Baier, Daniel ; Decker, Reinhold ; Schmidt-Thieme, Lars (Hrsg.): Data analysis and decision support - Berlin: Springer, 2005. - S. 282-289 . - (Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization)
doi:10.1007/3-540-28397-8_31 ...
Beiträge in Sammelbänden (nicht begutachtet)
Baier, Daniel; Nguyen, Xuan Anh; Rese, Alexandra
Schließen neue Technologien am POS die Servicelücken des stationären Modehandels? : Anwend ...
In: Roth, Stefan ; Horbel, Chris ; Popp, Bastian (Hrsg.): Perspektiven des Dienstleistungsmanagements - Wiesbaden: Springer Gabler, 2020. - S. 617-634
doi:10.1007/978-3-658-28672-9_31 ...
Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra; Zoche, Peter
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia des Bundeswirtschaftsministeriums
In: Bührer, Susanne ; Kuhlmann, Stefan (Hrsg.): Politische Steuerung von Innovationssystemen? - Stuttgart: Fraunhofer IRB-Verlag, 2003. - S. 147-172
Rese, Alexandra
Arbeitsgestaltung in der New Economy
In: Kiel, Udo ; Kirner, Eva (Hrsg.): Formen innovativer Arbeitsgestaltung in Unternehmen und öffentlichen Einrichtungen - München: Hampp, 2002. - S. 167-189 . - (Bilanzierung innovativer Arbeitsgestaltung; 2)
Zoche, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia
Jahrbuch Telekommunikation und Gesellschaft - Heidelberg: Hüthig Verlag, 2001. - S. 425-427
Referierte Konferenzbeiträge und andere Vorträge (begutachtet)
Baier, Daniel; Karasenko, Andreas; Rese, Alexandra
Measuring Technology Acceptance over Time by Online Customer Reviews-based Transfer Learni ...
2024
30th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2024/EIRASS2024), Fuerteventura, Spain
Rese, Alexandra; Witthohn, Lennart
Recovering Customer Satisfaction after a Chatbot Service Failure : The Effect of Gender
2024
30th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2024/EIRASS2024), Fuerteventura, Spain
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Fashion Subscription Boxes : An Empirical Investigation from the Consumers’ Point of View ...
2023
29th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2023/EIRASS2023), Lyon, France
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Measuring the Impact of Car Sharing and Transport Offers on Car Ownership : An Empirical S ...
2023
29th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2023/EIRASS2023), Lyon, France
Rese, Alexandra; Seither, Julius
Characteristics of Speech-Based Chatbots and Their Effect on Customer Satisfaction
2022
28th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2022/EIRASS2022), Baveno, Italy
Rese, Alexandra; Smolak-Lozano, Emilia
Comparing Fashion Influencers with Body Positive Influencers Regarding Their Effects on Co ...
2022
28th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2022/EIRASS2022), Baveno, Italy
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Homfeldt, Felix
How the German Automotive Industry Maintains Product Superiority : Integrating Suppliers a ...
2019
Colloque international „Vers le haut de gamme made in France“, Centre de conférences Pierre Mendès France, Ministère de l’Économie et des Finances, Paris, Frankreich
Rese, Alexandra; Ganster, Lena; Baier, Daniel
Chatbots in Customer Communication : How to Measure Their Acceptance?
2019
26th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2019/EIRASS2019), Tallinn, Estonia
Rese, Alexandra; Görmar, Lars; Herbig, Alena
Effects of coworker’s social networks inside and outside coworking-spaces on creativity
2019
INEKA (formerly GIKA) 2019 Conference, Verona, Italy
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Improving Online and Offline Shopping for Retailers
2019
26th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (RARCS2019/EIRASS2019), Tallinn, Estonia
Schreiner, Timo; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Recommender systems for personalized advertising : Success factors for designing product r ...
2019
6th European Conference on Data Analysis (ECDA2019), Bayreuth, Germany
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Body Positive Marketing’s Effects on Social Media Customer Engagement
2018
25nd International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (EIRASS2018), Madeira, Portugal
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Improving Ordering and Delivery in an Online Fashion Shop : The Customer’s Point of View
2018
25nd International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (EIRASS2018), Madeira, Portugal
Rese, Alexandra; Höfer, Benjamin; Baier, Daniel
Design Evaluation of Electric Vehicles : Moderating Effects of Consumer Characteristics
2018
25th International Product Development Management Conference, Porto, Portugal
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Conversational User Interfaces for Online Shops : A Segmented Kano Perspective
2018
5th German-Japanese Symposium on Classification and Related Techniques (GJSCRT2018), Dortmund
Rese, Alexandra; Pantano, Eleonora; Baier, Daniel
Observed versus Unobserved Heterogeneity in Structural Equation Models : Cross-Country Dat ...
2018
5th European Conference on Data Analysis (ECDA2018), Paderborn
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
A Segmented Kano Perspective on the User Interface of Online Fashion Shops
2018
5th European Conference on Data Analysis (ECDA 2018), Paderborn
Rese, Alexandra; Orgeldinger, Amelie; Baier, Daniel
Analyzing Photos, Comments, and Likes in Social Networks : The Effect of Body Positive Mar ...
2017
4th European Conference on Data Analysis (ECDA2017), Wroclaw, Poland
Rese, Alexandra; Borgert, Isabelle; Baier, Daniel
Are Vital Parameters Suitable for Predicting Technology Acceptance of E-Health Application ...
2017
24th International Product Development Management Conference, Reykjavik, Island
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Improving the Ordering and Delivery Processes in Online-Fashion Shops : New Approaches to ...
2017
Conference of the International Federation of Classification Societies (IFCS2017), Tokyo, Japan
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Mütterlein, Joschka; Kunz, Reinhard
Measuring the Acceptance of Mobile Augmented Reality Apps : Surveys and Text Mining Approa ...
2017
4th European Conference on Data Analysis (ECDA2017), Wroclaw, Poland
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Online-Shop Site Engineering Using Eye Tracking, TAM, and A/B-Tests : An Empirical Applica ...
2017
4th German Polish Symposium on Data Analysis and Its Applications (GPSDAA2017), Wroclaw, Poland
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Why Consumers Engage in Do-It-Yourself Projects : Motivation and Co-Creation in Fabricatio ...
2017
24th International Product Development Management Conference, Reykjavik, Island
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Schreiber, Stefanie
Measuring the Acceptance of New Technologies in Marketing : Surveys vs. Online Reviews
2015
European Conference on Data Analysis (ECDA 2015), Colchester
Rese, Alexandra; Pantano, Eleonora; Baier, Daniel
The Role of Cultural Dimensions in the Acceptance of of Augmented Reality in Retailing
2015
European Conference on Data Analysis (ECDA 2015), Colchester
Rese, Alexandra; Pantano, Eleonora; Baier, Daniel
Cross Cultural Analysis of the Acceptance of Technology-Based Innovations at the Point of ...
2015
22nd International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (EIRASS2015), Montreal, Canada
Schreiber, Stefanie; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Exploring Augmented Reality Applications in Mobile Retailing : The Influence of Technology ...
2015
22nd International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (EIRASS2015), Montreal, Canada
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Schreiber, Stefanie
Analyzing Online Reviews to Measure Technology Acceptance at the Point of Scale : The Case ...
2014
21st International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services (EIRASS 2014), Bucharest, Romania
Rese, Alexandra; Kutschke, Anke; Baier, Daniel
Analyzing the Relative Influence of Available Supply Factors on the Successful Development ...
2013
20th International Product Development Management Conference, Paris
Sänn, Alexander; Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Lead User In Business-To-Business Applications : Implementing The Voice Of The Customer To ...
2013
11th International Open and User Innovation Workshop, Brighton (UK)
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Local Factors and Their Impact on Collaborative Performance in the German Energy Sector
2013
The R&D Management Conference 2013, Manchester, GB
Sänn, Alexander; Baier, Daniel; Rese, Alexandra
The Presumer Effect : Implementing the Customer’s Voice to Radical New Product Development ...
2013
20th International Product Development Management Conference, Paris
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
How different must members of innovation networks be in order to be innovative?
2012
16th Annual Interdisciplinary Entrepreneurship Conference (G-Forum 2012), Potsdam
Rese, Alexandra; Gemünden, Hans-Georg; Baier, Daniel
Rasch Modeling of Innovative Behavior in Networks
2012
34th INFORMS Marketing Science Conference, Boston, USA
Rese, Alexandra; Gemünden, Hans-Georg; Baier, Daniel
Rasch Models for Analyzing Role Models in Inter-Organisational Innovation Processes
2012
36th Annual Conference of the German Classification Society (GfKl 2012), Hildesheim
Baier, Daniel; Polasek, Wolfgang; Rese, Alexandra
Spatial Modeling of Dependencies Between Population, Education, and Economic Growth
2012
36th Annual Conference of the German Classification Society (GfKl 2012), Hildesheim
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Spatial Success Factors for Product and Process Innovation in the Renewable Energy Sector
2012
34th INFORMS Marketing Science Conference, Boston, USA
Kutschke, Anke; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Kristallisationspunkte in Clustern : Universitäten als Ausgangspunkt von Netzwerken im Ber ...
2011
15. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zur Gründungsforschung (G-Forum), Zürich, St. Gallen
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Networks of Promotors as Success Factor for Radical Innovation : Theoretical Consideration ...
2011
TIE Tagung 2011 der Wissenschaftlichen Kommission für Technologie, Innovation und Entrepreneurship im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V., Berlin
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Innovation Communities als Erfolgsfaktor : Ergebnisse einer Befragung von Innovationsnetzw ...
2011
Abschlusskonferenz des Verbundvorhabens „Innovation Communities“ (InnoCo), Berlin
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Modelling Antecedents and Consequences of Cooperative Learning in Business Planning Course ...
2010
14th Annual Interdisciplinary Entrepreneurship Conference (G-Forum 2010), Köln
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Ansätze zur Wirkungsanalyse von Businessplan-Seminaren
2010
3. Symposium zu Entrepreneurship und Innovation, Potsdam
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Group identity and group interaction in innovation networks
2010
17th International Product Development Management Conference, Murcia, Spanien
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Group Identity and Group Interaction in Innovation Networks
2010
17th International Product Development Management Conference, Murcia, Spanien
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Innovation Communities : Investigating Innovation Networks at the Interpersonal Level
2010
13th QMOD Conference, Cottbus
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Innovation Communities : Investigating Innovation Networks at the Interpersonal Level
2010
13th QMOD Conference, Cottbus
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Modelling Antecedents and Consequences of Cooperative Learning in Business Planning Course ...
2010
14th Annual Interdisciplinary Entrepreneurship Conference (G-Forum 2010), Köln
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Der Einfluss von Maßnahmen zur Vermittlung von Gründungswissen auf Kompetenzen und Gründun ...
2009
13. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zur Gründungsforschung (G-Forum 2009), Leipzig
Rese, Alexandra; Bäsler, Maurice; Baier, Daniel
Comparing Team Conflict, Information Satisfaction, and Team Performance with Respect to th ...
2009
12th QMOD and Toulon-Verona Conference, Verona
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Smart Homes with Assisting Services and Technologies : The Wishes and Needs of Elderly Peo ...
2009
16th International EIRASS-Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services, Niagara Falls, Kanada
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Relevance and Contribution of Promotor Networks in Cross-Company Innovation Projects : An ...
2009
16th International Product Development Management Conference, Twente, Netherlands
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Assessing the Effect of Students' Entrepreneurial and Cooperation Competencies on Team Coo ...
2009
3rd Symposium on the Entrepreneurship - Innovation - Marketing Interface and 2nd Symposium on Entrepreneurship and Innovation, Cottbus
Rese, Alexandra; Bäsler, Maurice; Baier, Daniel
Comparing team conflict, information satisfaction, and team performance with respect to th ...
2009
12th QMOD and Toulon-Verona Conference, Verona
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Der Einfluss von Maßnahmen zur Vermittlung von Gründungswissen auf Kompetenzen und Gründun ...
2009
13. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zur Gründungsforschung (G-Forum 2009), Leipzig
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Relevance and contribution of promotor networks in cross-company innovation projects : An ...
2009
16th International Product Development Management Conference, Twente, Netherlands
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Success Factors for Innovation Management in Networks of Small and Medium Enterprises
2009
16th International Product Development Management Conference, Twente, Netherlands
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Success factors for the innovation management in networks of small and medium enterprises
2009
16th International Product Development Management Conference, Twente, Netherlands
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Evaluating the Effects of Method-Based Tools on Team Decision Making and Team Performance
2008
15th International Product Development Management Conference, Hamburg, Deutschland
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Entwicklung einer Gründungs- und Teamkompetenzwerkstatt für fachheterogene Studien- und Gr ...
2007
15. EXIST-Workshop, Köln, Deutschland
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Deciding on new products using a computer-assisted real options approach
2007
The R&D Management Conference 2007, Bremen, Deutschland
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Konflikte in der Produktentwicklung : Häufigkeit, Auswirkungen, Handlungsempfehlungen - ei ...
2006
23. Internationales Deutsches Projektmanagement Forum 2006, Hannover, Deutschland
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Chancen und Risiken für den regionalen One-Stop-Shop : Gestaltungsempfehlungen für One-Sto ...
2006
Fachtagung der Beratungsstellenleiter zum Generalthema: Effiziente Dienstleistungen für Betriebe und Gründer, Zentralverband des deutschen Handwerks, Halle/Saale, Deutschland
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Conflicts in New Product Development : Frequency, Consequences, and Handling Recommendatio ...
2006
http://www.tu-cottbus.de/fakultaet3/uploads/media/ ...
R&D Management Conference 2006: The Challenges and Opportunities of R&D Management - New Directions for Research, Lake Windermere, Cumbria, England
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
ONE-STOP-SHOPS für Existenzgründer - Typisierung und Empfehlungsgenerierung für Ihre Gesta ...
2005
2nd Symposium on the Entrepreneur - Marketing - Innovation Interface, Karlsruhe, Deutschland
Baier, Daniel; Rese, Alexandra
Chancen und Risiken für ein regionales "One-Stop-Shop"-Modellprojekt : Erste Ergebnisse ei ...
2004
EQUAL-Fachkonferenz "One-Stop-Shop", Potsdam
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Gorna, Elzbieta
Analyse der Bedarfsstruktur von Kunden des Bau- und Ausbausektors in Polen
2004
Workshop in der Handwerkskammer Cottbus,
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Gorna, Elzbieta
EU-Osterweiterung - Analyse der Bedarfsstruktur von Kunden des Bau- und Ausbausektors in P ...
2004
Workshop "EU-Osterweiterung - Polen als neuer Markt", Cottbus
Master-, Magister-, Diplom- oder Zulassungsarbeit
Rese, Alexandra
Wirkung politischer Stellungnahmen von Wissenschaftlern am Beispiel der Göttinger Erklärun ...
Frankfurt, Lang, 1999. - 241 S. (Magisterarbeit, , Universität Karlsruhe)
Projektbericht, Forschungsbericht, Gutachten
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Sand, Nicolai
Innovationspotenzialanalyse Brandenburgische Geoinformations-, IKT- und Medienwirtschaft : ...
Cottbus 2010
Baier, Daniel; Rese, Alexandra; Sand, Nicolai
Innovationspotenziale in der Region Lausitz-Spreewald : Ergebnisse einer Unternehmensreche ...
Cottbus 2010
http://www.cottbus.ihk.de/blob/cbihk24/innovation/ ...
Sand, Nicolai; Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Innovation Communities - Aufbau und Entwicklung von Promotorennetzwerken als Erfolgsfaktor ...
Cottbus 2009. - 26 S.
http://www.tu-cottbus.de/fakultaet3/uploads/media/ ...
Rese, Alexandra; Sand, Nicolai; Baier, Daniel
Erfolgsfaktoren des Innovationsmanagements in Wertschöpfungsnetzwerken, Kurzfassung einer ...
Cottbus 2008. - 28 S.
Rese, Alexandra; Baier, Daniel
Chancen und Risiken für ein regionales One-Stop-Shop-Modellprojekt – Entwicklung von Gesta ...
Cottbus 2005. - 124 S.
Rese, Alexandra; Baier, Daniel; Gorna, Elzbieta
Analyse der Bedarfsstruktur von Kunden in den Beitrittsländern : zur strategischen Ausrich ...
Cottbus 2004
http://www.tu-cottbus.de/fakultaet3/uploads/media/ ...
Zoche, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia : Statusumfrage 2002
Karlsruhe : ISI, 2002. - 62 S.
Zoche, Peter; Georgieff, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia : Gründerumfrage 2000 ; Umfrage bei Nichtteil ...
Karlsruhe : ISI, 2001. - 177 S.
Zoche, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia : Wettbewerbsteilnehmer des Jahrgangs 2000
Karlsruhe : ISI, 2001. - 28 S.
Zoche, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia : Wettbewerbsjahr 1999
Karlsruhe : ISI, 2000. - 47 S.
Zoche, Peter; Rese, Alexandra; Georgieff, Peter; Glauner, Wolfgang; Besler, Sandra; Grass, Ralf; Orlemann, Jörg; Jeromin, Linda
Die IT-Wirtschaft in der TechnologieRegion Karlsruhe : Bestandsaufnahme und Handlungsempfe ...
Karlsruhe 2000. - 106 S.
Zoche, Peter; Harnischfeger, Monika; Rese, Alexandra
Evaluation des Gründerwettbewerbs Multimedia : Wettbewerbsjahr 1997 / 98
Karlsruhe : ISI, 1999. - 225 S.
Dissertation
Rese, Alexandra
Organisationsverständnis von Unternehmensgründern : eine organisationssoziologische Unters ...
Wiesbaden, Deutscher Universitäts-Verlag, 2004
doi:10.1007/978-3-322-81141-7 ...
(Dissertation, 2004, Universität Karlsruhe)
Habilitation
Rese, Alexandra
Success factors for inter-organizational product and service innovations
2016. - VII, 310 S.
(Habilitation, 2016, Brandenburgische Technische Universität (BTU) Cottbus - Senftenberg)
Rechts- und Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Lehrstuhl für Marketing & Innovation
apl. Prof. PD Dr. Alexandra Rese
außerplanmäßige Professorin
E-Mail: alexandra.rese@uni-bayreuth.de
Telefon: +49 (0)921 / 55-4346
Fax: +49 (0)921 / 55-4342
Sprechstunde: nach vorheriger Vereinbarung
Gebäude: B9 Raum: 13